Proses reka bentuk pembungkusan adalah merupakan satu proses yang memerlukan pendekatan yang agak rumit dan teliti, supaya ianya dapat menghasilkan satu reka bentuk yang baik serta berkesan ,
persoalannya di mana mulanya? pada hakikatnya tiada tips atau jalan pintas yang boleh membantu kecuali dengan mencuba dan terus mencuba yang bermula dengan beberapa lakaran draft atau thumbnail sketches.
Bagi mereka yang agak mahir dengan perisian illustrator atau adobe photoshop- langkah pertama yang dilakukan kemungkinan besar bermula dengan imej atau gambar yang diimport dari laman web atau imej folder
yang sediada. Jika tidak, lakaran thumbnail yang dilukis secara manual dan diimport ke stage. Walaubagaimanapun, idea bagi setiap orang berbeza-beza , tidak menjadi satu kesalahan sekiranya mengambil idea dari reka bentuk yang sediada atau yang berkaitan dengan subject matter yang hendak dihasilkan.
Hari ini kita boleh mengakses informasi pengetahuan yang tanpa had dari laman web berkaitan dengan apa sahaja tentang pembungkusan, sebut sahaja kita - boleh capai. Tetapi ada kalanya kita tidak ada masa untuk semua itu, jalan pintas (lebih kurang sajalah) selalu diambil kira dan mengharapkan bahawa akan terhasil (berlaku) satu reka bentuk yang boleh dibanggakan dan kerapkalinya ia tidak berlaku. Bagaimana pula dengan -stategi pemasaran, branding, iklan, dan lain-lain.
Jadi, apa yang sepatutnya dilakukan oleh anda? hisap rok...? pergi minum tea tarik dulu? intai-intai kaean sebelah punya design? atau upah orang tolong buatkan, nanti bayar le bila ada duit. Atau pergi tidur dulu......
memang tak dinafikan kita pernah melakukan semua ini, tapi rasanya tidak semua orang.
Seronoknya rasanya kalau kita dapat sentuhan yang pertama dalam mereka bentuk apa sahaja tugasan yang diberikan, kerana bukanlah mudah untuk mendapatkan idea yang boleh memenuhi kesemua spesifikasi yang dikehendaki oleh pihak tertentu. Kesimpulannya dapat kita nyatakan disini, bahawa proses mereka bentuk sesebuah pembungkusan perlulah ada satu strategi yang dapat memberikan input sebelum memberikan output.
Penghasilan Bungkusan
Menurut Aducci & Keller (2008) terdapat empat kriteria utama bagi sesebuah bungkusan itu berjaya iaitu berlandaskan kepada faktor-faktor seperti berikut: identification, functionality, personality, dan navigation. Identification merujuk kepada sejauh manakah pengguna boleh mengenali produk atau pembungkusan yang dipamerkan apabila mereka membelinya dan ianya menjadi asas kepada mereka bentuk bungkusan. Persoalan yang selalu dikaji ialah, apakah perkara pertama yang dilihat oleh pengguna setiap kali melihat produk diatas rak jualan? rupa, logo, warna, tanda harga, bahan yang diguna pakai, imej,
teks atau peratus diskaun yang dipamerkan oleh penjual.
Faktor kedua yang perlu diketahui ialah functionalham Bagi setiap produk yang dibeli, para pengguna akan melihat dan memastikan bahawa keupayaan produk tersebut berfungsi. Keupayaan berfungsi oleh produk tersebut meningkatkan keyakinan pengguna kepada matlamat keinginan mereka untuk mereka untuk membeli. Walaubagaimanapun, tahap kefahaman pengguna menggunakan produk tersebut menjadi pilihan utama samada ianya mudah atau suka difahami
Manakala, personality merujuk kepada bagaimanakah maklumat yang direka bentuk keatas produk bungkusan berkesan, menarik, serta memberi impak taktala melihat kali pertama dan berfungsi fidengan baik? maksudnya yang mudah ialah berjayakah reka bentuk pembungkusan mempengaruhi cita rasa pengguna untuk membeli? pada tahap ini,konsistensi (kekerapan membeli) dalam mempengaruhi pembeli membeli produk yang sama menjadi agenda yang utama. Kalau tidak matlamat utama untuk mencapai pembelian lebih dari sejuta pembeli tidak akn tercapai.
Akhir sekali ialah faktor navigation yang merujuk kepada pengguna mengetahui dalam mencari dimana memperolehi produk yang dijual. Faktor ini sama seperti faktor identification yang bergantung kepada gaya reka bentuk yang terdiri daripada taipografi, warna, patterns, huruf, rupa dan item lain yang berkaitan dengan maklumat yang perlu ada dalam mereka bentuk bungkusan.
Ternyata bahawa keempat-empat faktor yang dinyatakan di atas dapat membantu pereka bentuk dalam menghasilkan reka bentuk pembungkusan yang baik, sesuai, menarik dan berkesan.
CONTOH-CONTOH PACKAGING
memang tak dinafikan kita pernah melakukan semua ini, tapi rasanya tidak semua orang.
Seronoknya rasanya kalau kita dapat sentuhan yang pertama dalam mereka bentuk apa sahaja tugasan yang diberikan, kerana bukanlah mudah untuk mendapatkan idea yang boleh memenuhi kesemua spesifikasi yang dikehendaki oleh pihak tertentu. Kesimpulannya dapat kita nyatakan disini, bahawa proses mereka bentuk sesebuah pembungkusan perlulah ada satu strategi yang dapat memberikan input sebelum memberikan output.
Penghasilan Bungkusan
Menurut Aducci & Keller (2008) terdapat empat kriteria utama bagi sesebuah bungkusan itu berjaya iaitu berlandaskan kepada faktor-faktor seperti berikut: identification, functionality, personality, dan navigation. Identification merujuk kepada sejauh manakah pengguna boleh mengenali produk atau pembungkusan yang dipamerkan apabila mereka membelinya dan ianya menjadi asas kepada mereka bentuk bungkusan. Persoalan yang selalu dikaji ialah, apakah perkara pertama yang dilihat oleh pengguna setiap kali melihat produk diatas rak jualan? rupa, logo, warna, tanda harga, bahan yang diguna pakai, imej,
teks atau peratus diskaun yang dipamerkan oleh penjual.
Faktor kedua yang perlu diketahui ialah functionalham Bagi setiap produk yang dibeli, para pengguna akan melihat dan memastikan bahawa keupayaan produk tersebut berfungsi. Keupayaan berfungsi oleh produk tersebut meningkatkan keyakinan pengguna kepada matlamat keinginan mereka untuk mereka untuk membeli. Walaubagaimanapun, tahap kefahaman pengguna menggunakan produk tersebut menjadi pilihan utama samada ianya mudah atau suka difahami
Manakala, personality merujuk kepada bagaimanakah maklumat yang direka bentuk keatas produk bungkusan berkesan, menarik, serta memberi impak taktala melihat kali pertama dan berfungsi fidengan baik? maksudnya yang mudah ialah berjayakah reka bentuk pembungkusan mempengaruhi cita rasa pengguna untuk membeli? pada tahap ini,konsistensi (kekerapan membeli) dalam mempengaruhi pembeli membeli produk yang sama menjadi agenda yang utama. Kalau tidak matlamat utama untuk mencapai pembelian lebih dari sejuta pembeli tidak akn tercapai.
Akhir sekali ialah faktor navigation yang merujuk kepada pengguna mengetahui dalam mencari dimana memperolehi produk yang dijual. Faktor ini sama seperti faktor identification yang bergantung kepada gaya reka bentuk yang terdiri daripada taipografi, warna, patterns, huruf, rupa dan item lain yang berkaitan dengan maklumat yang perlu ada dalam mereka bentuk bungkusan.
Ternyata bahawa keempat-empat faktor yang dinyatakan di atas dapat membantu pereka bentuk dalam menghasilkan reka bentuk pembungkusan yang baik, sesuai, menarik dan berkesan.
CONTOH-CONTOH PACKAGING
No comments:
Post a Comment