Wednesday 30 May 2012

PACKAGING

         Tugasan Reka Bentuk Pembungkusan(tuck-end carton)

       Pembungkusan adalah sesuai digunakan untuk membungkus makanan, confectionery, hadiah, cecair, ubat-ubatan, proses pemindahan, pameran, dan lain-lain. Bahan yang digunakan sebagai pembungkusan antaranya seperti :carton board, corrugated cardboard, plastik , multimaterial, dan waterproof board.
     Anda dikehendaki mereka bentuk bungkusan (kotak) yang berupakan samada makanan, coklat, biskut, gula-gula, peralatan wanita atau lelaki etc. reka bentuk anda perlu memasukkan perkara berikut: logo& alamat syarikat, net weight, bar code, alamat syarikat, isi kandungan, logo halal, due date, customer support line, motto/tema, nama produk tersebut, teks dan imej reka bentuk yang dipilih.
      Selain daripada strategi pemasaran, branding dan iklan, di antara kriteria lain yang perlu diberi penekanan ke atas pembungkusan ialah: reka bentuk, reka letak yang tertumpu kepada perletakan taipografi (samada fon:2d atau 3d dan saiz) pemilihan dan kesesuaian warna dan grafikserta imej yang berkaitan dengan barangan produk. Tidak terlupa spesifikasi yang perlu ada bagi setiap pembungkusan seperti logo dan alamat syarikat, net weight, bar code, alamat syarikat, isi kandungan, logo halal, due date, customer support line, motto atau tema dan nama produk tersebut. 

Kriteria utama pembungkusan
Menurut Landa (1996), sesebuah bungkusan itu apabila diletakkan diatas ruang pamran untuk jualan ianya secara langsung bersaing dengan jenama atau pembungkusan yang lain disebelahnya. Ianya perlulah menarik, dapat dikenali atau dilihat dengan jelas, bersesuaian dengan kehendak pelanggan dan dipasaran. Objektif utama yang perlu ada dalam mereka bentuk sesebuah pembungkusan antaranya :
* menjadikan ia boleh berfungsi
* mengkaji bahan yang digunakan dalam proses pembinaan
* memahami konsep guna semula atau kitar semula
* tidak menagabaikan masalah dalam mereka bentuk kedu-dua jenis pembungkusan secara 2-Dimensi atau 3-Dimensi
*Mempertimbangkan maklumat yang perlu ada pada setiap bahagian bungkusan
*mereka bentuk pembungkusan supaya ianya nampak menarik kepada pengguna dan dari sudut estetiknya.
*membuat kajian bungkusan jenama lain
*mereka bentuk pembungkusan yang menyerlah dan tersendiri
*penggunaan warna yang sesuai
*kordinasi warna dan reka bentuk bersesuaian dengan tema dan isi kandungan bungkusan
*to make  it work with a larger visual identity system(if applicable)
*to ensure lgibility and clarity
*to consider it will be seen in multiples when on display
*to express the spirit or personality of the product and company or store
*to identity its manufacturer, product name, contents, weight and provide any other pertinent information.    



No comments:

Post a Comment